Van 27 januari t/m 20 mei presenteert het Haags Kunstmuseum de tentoonstelling “Universum Max Beckmann”
“Een geschilderde of getekende hand, een grijnzend of huilend gezicht, dat is mijn geloofsbelijdenis; als ik al iets over het leven heb gevoeld, dan kan het daar te vinden zijn.
– Max Beckmann, Creatief Credo, 1918
“Transcendente” werkelijkheid
Max Beckmann (Leipzig 1884 – 1950 New York) is een van de belangrijkste internationale kunstenaars van het modernisme. Hij is schilder, tekenaar, graficus, beeldhouwer en schrijver. De kunstenaar gebruikt zijn werk om op een intense en zintuiglijke manier “de werkelijkheid die het eigenlijke mysterie van het bestaan vormt” te onderzoeken. De werken van Beckmann, hoewel uniek en zeer individueel, weerspiegelen de belangrijkste tendensen van het Duitse expressionisme. Hij heeft de kunst uit de 20e eeuw verrijkt met nieuwe beelden, kleuren en met een diepe filosofische houding ten opzichte van de omringende wereld. Dat gebeurt ook als hij in ballingschap in Nederland woont.
Een boeiende ontwikkeling
In zijn werk is een boeiende ontwikkeling zichtbaar van impressionisme naar Nieuwe Zakelijkheid tot een heel eigen expressionisme. Beckmann speelt met harde gotische vormen, zet de ruimte naar zijn hand en schept eigentijdse mythen. Hoe hij dat precies doet is onderwerp van deze lezing die zowel een voorbereiding als een aanvulling voor uw eigen bezoek kan zijn.