Eerdere Lezingen

Giacometti-Chadwick: Facing Fear

De wegen van Giacometti en Chadwick

In het kader van de tentoonstelling “Giacometti-Chadwick: Facing Fear” in Museum de Fundatie te Zwolle presenteert Bureau KunstVenster een lezing over deze twee kunstenaars en aanverwante beeldhouwers in de context van de jaren ’50.

De wegen van Giacometti en Chadwick kruisen elkaar in 1956. In dat jaar wint Chadwick de Grand Prix of Sculpture op de Biënnale van Venetië. De Brit is de jongste kunstenaar ooit die deze prijs ten deel valt en pas zes jaar actief als beeldhouwer. De dertien jaar oudere Giacometti, al een grootheid in Parijs en de gedoodverfde favoriet, heeft het nakijken. Maar belangrijker dan de toekenning aan de een of aan de ander – Giacometti wint alsnog in 1962 – is het feit dat uitgerekend deze twee beeldhouwers voor de prijs in aanmerking komen.

Het existentiële lijden

Na 1945 zijn er verschillende kunstenaars die hun ervaringen met de Tweede Wereldoorlog willen verwerken en hun eigen tijd vol hoop en twijfel willen verbeelden. Ze blijven bewust binnen een eeuwenoude traditie: die van menselijke gestalte. Chadwick en Giacometti vinden echter spannende alternatieven om deze traditie te vernieuwen. Chadwick gebruikt voor zijn hoekige gestalten de techniek van het lassen en bijzondere materialen. Hij combineert de vervreemding van Giacometti met de monumentaliteit van Henry Moore. Giacometti gebruikt de menselijke gestalte voor zijn experimenten met de waarneming.

Critici en publiek brengen de werken vaak in verband met het existentiële lijden van de mens. Giacometti maakt zijn figuren echter niet bewust tot een symbool voor angst, ook al worden ze vaak zo begrepen. Voor Chadwick kan angst ook een vitale kracht zijn. In deze lezing worden beide kunstenaars belicht vanuit hun eigen ontwikkeling, drijfveren en opvattingen. Deze worden geplaatst tegenover de receptie in de jaren ’50.

Jeanne Oosting: rebellie en klein geluk


David Hockney, Van Gogh en hun liefde voor de natuur


Caravaggio en zijn roemruchte navolgers belicht


Paula Modersohn-Becker: tussen Worpswede en Parijs


“The American Dream” : Realisme 1945 – 1965


Mondo Mendini De wereld van Alessandro Mendini

kunstvenster.nl - Copyright © 2019 ITHH.NL