De cultus van het genie: ons beeld van de kunstenaar
Op de zolderkamer?
Bij het begrip genie in de beeldende kunst zullen veel mensen denken aan Vincent van Gogh. Miskenning, excentriciteit en ziekte worden in de receptie van zijn oeuvre een teken van genialiteit. Dat komt onder meer door de brieven die Van Gogh zelf schrijft, maar het weerspiegelt ook de opvattingen over hoe een echte kunstenaar zich gedraagt. Met de komst van de romantiek worden onze moderne opvattingen gevormd over wat het betekent om kunstenaar te zijn. En tot op de dag van vandaag wordt van de kunstenaar verwacht dat hij origineel, extravagant en rebels is en zich niets aantrekt van dagelijkse praktische zaken. Tijdens momenten van inspiratie verkeert de kunstenaar in een gespannen, bijna gekwelde staat. Kunst is lijden en ontstaat vaak op een zolderkamer. Dit beeld domineert al twee eeuwen ons beeld van de kunstenaar.
Maar wie is die kunstenaar nu echt?
Wat voor type kunstenaar doet zich in verschillende perioden en maatschappelijk contexten voor? Is het genie mannelijk? En hoe zit het met de markt en het publiek? In deze cursus gaan we dit in zes bijeenkomsten onderzoeken. U maakt via nieuwe invalshoeken kennis met bekende en minder bekende kunstenaars zoals Eduárd Manet, Aubrey Beardsley, Kazimir Malevich, Vanessa Bell, Damien Hirst en Ai-Wei-Wei. Ook bijzondere kruisbestuivingen zoals decorontwerp rondom de Russische Revolutie komen aan bod.
De cultus van het genie. Een introductie van de status van de kunstenaar door de eeuwen heen
De geboorte van het romantisch genie rond 1800
De bohémien en de dandy in de negentiende eeuwse kunst
De vroege avant-garde en de toekomstgerichte kunstenaar
Engelse experimenten: de excentrieke Bloomsbury groep
Sterrenstatus en atelierpraktijk in de huidige kunstwereld
De cursus wordt gegeven in 2 groepen (maximaal 20 deelnemers)