Najaarscursus 2021

Een valies vol veranderingen: kunstenaars op reis

Nieuwe oorden, nieuwe inspiratie

Door de eeuwen heen hebben kunstenaars gereisd om grote meesters te leren kennen en andere landschappen en culturen met ander licht en kleur te ervaren. Vaak  resulteert een grote reis en langer verblijf in het buitenland in een kentering binnen het oeuvre van de kunstenaar. Reizen zorgt blijkbaar voor meer vrijheid en durf.

In deze cursus gaan jullie in de geest mee op reis. Door de ogen van kunstenaars verkennen we wildernis, woestijn en kustlijn, maar ook culturen uit verre landen.

 Zes bijeenkomsten, zes reizen

De Grand Tour: de Britten en de lokroep van Italië in de 18e eeuw

De Italiaanse cultuur krijgt in de zestiende eeuw een dominante plaats in Europa. Vanaf ongeveer 1650 wordt het gebruikelijk dat kunstenaars een reis naar Italië maken, met als hoofddoel Rome. In de achttiende eeuw is een dergelijke reis ongelooflijk in de mode. Vooral Britten maken de zogenaamde Grand Tour tot een cultureel fenomeen. We volgen hun reis door Europa en zien wat hen op hun tocht van Venetië tot Napels boeit en hoe dit door de in hun kielzog reizende kunstenaars wordt weergegeven.

De 1000-en-1 gezichten van het Oriëntalisme

De verbeelding aan de macht. In de negentiende eeuw schilderen kunstenaars een kleurrijk Nabije Oosten van harems, badhuizen, bedoeïenen, buikdanseressen, markten en moskeeën. Een geërotiseerd Oosten, een avontuurlijk Oosten en een levendig Oosten. Door westerse ogen, voor een westerse markt. De wereld die je je voorstelt bij 1000-en-1 nacht. Inmiddels zijn er zowel historische verklaringen die de motieven in een ideologische context plaatsen én is er bewondering voor het vakmanschap, de liefde voor detail, het rijke coloriet en de fijnzinnige precisie.

Schilderen als God in Zuid-Frankrijk: het fauvistisch landschap

Tussen 1905 en 1909 ontdekken de fauvisten Zuid-Frankrijk. Mattisse, Derain en anderen schilderen het zonovergoten landschap met vreugdevolle overgave. Ze bevrijden kleur van zijn eeuwenoude beschrijvende rol en ontdekken de expressieve mogelijkheden ervan.

Die Brücke: dromen van (koloniale) paradijzen

Max Pechstein en Emil Nolde reizen rond 1913 naar de Zuidzee. Hun reizen dienen echter ingebed te worden in het Duitse expressionisme van Die Brücke.  Hun expressionistische stijl en hang naar het primitieve is al deels gevormd vóór hun reis naar verre, koloniale archipels. In feite hebben ze hun valies vooraf al gevuld met voorwerpen, kennis van andere schilders en herinneringen aan tentoonstellingen van verre exotische oorden.


Emily Carr en de groep van zeven: onbekend Canada op de artistieke kaart 1910-1940

In de eerste decennia van de twintigste eeuw brengen omstandigheden verschillende kunstenaars samen die zich inzetten om het unieke karakter van het Canadese landschap te verkennen. Gezamenlijk zijn ze het erover eens: Canada's ruige wildernisgebieden moeten worden vastgelegd in een onderscheidende schilderstijl. Emily Carr schildert niet alleen de wildernis maar ook de totems van de ‘First Nations’. In deze cursusperiode is er ook een tentoonstelling in de Kunsthal te Rotterdam, Magnetisch Noorden, die op deze bijeenkomst aansluit.

St. Ives: landschap en abstractie, 1945-1960

De kunstenaars van de zgn. St. Ives School (1945-1960) zijn verbonden door de waardering van hun unieke omgeving. Het landschap van Cornwall, met zijn wilde, ruige natuur (kust, rotsen, heide), maar ook het specifieke licht, de kleur van het water, de bijzondere kustlijn met inhammen zijn aanleiding tot moderne experimenten. Kunstenaars zoals Barbara Hepworth, Wilhelmina Barns en Peter Lanyon gebruiken constructivisme en abstract-expressionisme om hun beleving van de regio uit te drukken.

De cursus wordt  gegeven in 2 groepen (maximaal 20 deelnemers per groep)

Vrijdagmiddag 14.00-16.00

  • 10 september
  • 24 september
  • 8  oktober
  • 22 oktober
  • 5  november
  • 19 november
  • (reservedatum  3 december )

Deze cursus is helaas volgeboekt, maar er is nog plaats op de zaterdag!

Zaterdagochtend 10.00-12.00

  • 11 september
  • 25 september
  • 9 oktober
  • 23 oktober
  • 6 november
  • 20 november
  • (reservedatum 4 december)

Locatie Kunstvenster

IJsseldam

Ruimte voor Kunst

Gashavenstraat 53003
7418 AL Deventer

Inschrijfgeld Najaarscursus

Het inschrijfgeld voor de cursus "Een valies vol veranderingen: kunstenaars op reis" bedraagt € 95 . Inclusief een kopje thee of koffie in de pauze.

 

Eerdere Cursussen

Verhalend Verbeelden


Bohemiens in de Donaumonarchie: Kunst van Centraal Europa rond 1900


What's Up? Facetten van de Hedendaagse Kunst


Puur Natuur? Kunstenaars en hun houding tegenover het Landschap


Magneet Parijs, 1918 - 1968


Geheimen uit het Atelier, 1400 - 1750

kunstvenster.nl - Copyright © 2019 ITHH.NL