Najaarscursus 2022
De schoonheid der dingen: het object in de beeldende kunst
Onderwaardering
In deze cursus gaat het over objecten, vaak alledaagse voorwerpen. Saai? Niets is minder waar. In de hedendaagse kunst met haar verschillende media spelen objecten een onmisbare rol.
In de schilderkunst is er vanaf de zestiende eeuw het stilleven, een ondergewaardeerd genre vanwege de nabootsing van de werkelijkheid. Maar als genre kan het letterlijk alles omvatten wat niet beweegt, er is dus ruimte om het spannend te maken.
De bijeenkomsten leiden vanuit een verrassende invalshoek door de kunstgeschiedenis van de zestiende eeuw tot aan onze tijd
Zes bijeenkomsten
Allesbehalve saai: een inleiding
De kans is groot dat je hart niet harder gaat kloppen als je aan stillevens denkt. Daarom een eerste liefdesverklaring.
Schoonheid onder aan de ladder: het stilleven in de barok
Het stilleven, het schilderen van gewone objecten zonder enige menselijke aanwezigheid, wordt lange tijd beschouwd als een lagere kunstvorm. Het zou alleen technische vaardigheid vereisen of passen bij “zwakke geesten” (denk vrouwelijke kunstenaars). Een kijkje in de beeldgeheimen van de Hollandse meesters toont een andere werkelijkheid.
De wet van de remmende voorsprong: vroegmoderne kunst en het stilleven
Paradoxaal genoeg is het vanwege de lage plaats van het stilleven en de veronderstelde banaliteit (ver verwijderd van historie en religie) dat het genre zich heel goed leent voor experimenten. Dat gebeurt in de moderne kunst tussen ongeveer 1880 en 1930. Stillevens van bijvoorbeeld Henri Matisse, Georges Braque, Carlo Carra of Chaim Soutine zijn niet alleen weergaven van statische objecten, ze vormen een voertuig om de gehele schilderkunst te vernieuwen.
Ruw materiaal: readymade en objet trouvé
Edgar Degas gaf zijn bronzen danseresje al echte satijnen schoentjes aan. Man Ray assembleert een strijkbout, voorzien van een rij spijkers met de punten naar beneden gericht. Door het toevoegen of samenvoegen van objecten kan de betekenis van een kunstwerk veranderen. Onder meer de surrealisten zijn hier meester in.
Kunst in een doos: de assemblage
Het fascinerende van de kijkdoos met objecten: een wereld in het klein in de kunst van de twintigste eeuw. De invloed van het traditionele rariteitenkabinet. Joseph Cornell toont herinneringen uit zijn kindertijd door de voorwerpen, de architectuur en constructie van de doos. Zijn werk inspireert vele moderne kunstenaars
Het ‘stilleven ’in de hedendaagse kunst; een kritische blik
Juist doordat objecten uit een specifieke periode gebruikt worden, is het meer dan andere genres een manifestatie van een tijdsbestek. Zo kan het stilleven je heel erg dwingen naar je eigen tijd te kijken. In de hedendaagse samenleving gebruiken kunstenaars objecten als middel om de relatie van de samenleving met het milieu, consumptiegedrag, massaproductie en onze gehechtheid aan de fysieke wereld te onderzoeken.
De cursus wordt gegeven in 2 groepen
vrijdagmiddag 14.00-16.00 uur
(2, 16 en 30 sept; 28 okt; 11 en 25 nov; reservedatum 2 dec)
zaterdagochtend 10.00-12.00 uur
(3 en 17 sept; 1 en 29 okt; 12 en 26 nov; reservedatum 3 dec)
Locatie Kunstvenster
IJsseldam
Ruimte voor Kunst
Gashavenstraat 53003
7418 AL Deventer
Inschrijfgeld Voorjaarscursus
Het inschrijfgeld voor de cursus “De Schoonheid der dingen bedraagt € 97,50 . Inclusief een kopje thee of koffie in de pauze.