Zakelijkheid en glamour in de Weimar Republiek 1923-1933

Christian Schad 1929Na de inflatie in 1923 schijnt de rust in Duitsland weer te keren, maar onder de oppervlakte broeien politieke en sociale conflicten. Ook cultureel opzicht verandert er veel. De markt wordt overstroomd met nieuwe producten die in één klap het gezicht van de Duitse steden veranderen. Vrouwen worden ingezet in het arbeidsproces, de traditionele man–vrouw verhouding wordt op losse schroeven gezet.

In deze lezing krijgt u inzicht hoe al deze veranderingen en tegenstrijdigheden de voedingsbodem voor een nieuwe schilderkunst met een zakelijke en realistische stijl. Enkele jaren na de Eerste Wereldoorlog is het duidelijk dat het expressionisme zijn betekenis verloren. In de oorlog hebben immers de technologie en het materiële de overwinning behaald. Er rest niets anders dan te erkennen dat de natuurlijke mens, het ideaal van de expressionist, plaats moet maken voor een koel modernisme en uiterst nauwkeurige details. De stijl van de nieuwe zakelijkheid is dan ook onbewogen. De thema’s zijn echter fascinerend. In het werk van Otto Dix en Christian Schad zien we het Berlijns cabaret en de glitter en glamour van het uitgaansleven. In de "Roaring Twenties" wordt geworsteld en gespeeld met geslachtsidentiteit. Door de emancipatie komt de vraag naar voren wat nu precies vrouwelijk en wat mannelijk is.

Free WordPress Themes - Download High-quality Templates

Logo (kopie)

KunstVenster