Venster van de Maand

Teun HocksIn de kerstvakantie naar een genoeglijke middag in het museum? Met kinderen of kleinkinderen? In het Coda in Apeldoorn is het werk van Teun Hocks te zien: wonderlijke, humoristische en verfijnd op het gevoel inspelende fotoschilderijen en subtiele tekeningen. Hocks is zowel de acteur in, als de maker van een tragikomisch universum. Als man van middelbare leeftijd, altijd keurig in pak gestoken, verkeert hij in zijn werken in absurde situaties. Die situaties zijn weliswaar surreëel maar nooit somber of bedreigend. Ze ontlokken een glimlach of roepen melancholische jeugdherinneringen op.

Hocks herschept met zijn uiterst zorgvuldig geschilderde foto’s via theaterenscenering vaak het Hollandse landschap tot een landschap waarover we wat langer na willen denken. De tentoonstelling gaat eigenlijk om iets wat niet kan, namelijk verhalen zien. Daarom is Hocks ook heel geschikt om er kinderen of kleinkinderen mee naar toe te nemen. Tijdens ons bezoek ontsponnen zich prachtige dialogen over het schemergebied tussen werkelijkheid en fictie.

Hocks past in een nieuwe generatie kunstenaars die spelen met de grenzen van verschillende mediums. Hier gaat het om de grenzen tussen fotografie, theater en schilderkunst. Deze zijn op dit moment in de kunst verdwenen, vervaagd of worden juist in hun complexiteit getoond. Dat kan ook niet anders want alle kunst toont de invloed van de samenleving waartoe de kunstenaars behoren, van de materialen waarover ze beschikken, evenals de technologie van hun tijdperk. Door de huidige digitale computertechniek bestaat voor de kunstenaar de vrijheid om beelden sámen te stellen. De afbeelding is niet langer een spoor van een specifiek herhaalbaar ogenblik, zoals dat wel het geval is bij de camera als de sluiter opengaat. Fotografie wordt door kunstcritici wel het meest (geschikte) postmoderne medium genoemd. De fotografie hoeft immers niet te worstelen met het overbruggen van de kloof tussen hogere en lagere kunsten. Evenmin is er het verpletterende gewicht van theorie. Bovendien is de kunstenaar die digitale fotografie gebruikt in staat om te ontsnappen aan directe fotografie en zo aan de notie dat de fotografie een betrouwbare bron van waarheid is. De grootschalige werken van Hocks bewijzen dat de fotografie een onuitwisbaar element van beeldende kunst is geworden.

Coda Apeldoorn 01.11.2015 t/m 28.02.2016

 

Tip!

Venster van de Maand Galerij

  • Erfmann 4
  • Jean-Auguste-Dominique_Ingres_-_Comtesse_dHaussonville_-_Google_Art_Project
  • Moroni 2
  • Seghers 2
  • Tassenmuseum2
  • Teun Hocks
  • Tracy_Luff
  • Villa_Cavrois_1
  • kunstvenster_04
  • venster van de maand 8 2
Free WordPress Themes - Download High-quality Templates

Logo (kopie)

KunstVenster