Venster van de Maand

Tracy LuffPapierkunst in Apeldoorn: virtuositeit, geduld en transformatie

Heb je wel eens papieren vliegtuigje gevouwen, krantenpapier met kracht gescheurd, een propje gemaakt om mee te schieten, je toffeepapiertje een accordeon-vorm gegeven? Dan heb je ervaring met rudimentaire manieren en basisvormen om ruimtelijk met papier te werken. Zelf houd ik erg veel van de scheurranden van verschillende soorten papier. Dit plezier heb ik onder meer overgehouden uit een cursus Ruimtelijk werken met papier onder leiding van kunstenares Mieke Veerkamp. Daar heb ik ook veel geleerd over de bijzondere kwaliteiten en mogelijkheden van bestaand en handgeschept papier. Gelukkig is er veel aandacht voor papierkunst. Zo organiseert het Coda museum in Apeldoorn van 7 juni t/m 25 oktober opnieuw een Paper Art editie met bijzondere internationale kunstenaars.

Er is iets bijzonders aan de hand met papier. Het verdwijnt voor een deel als materiaal om plaats te maken voor digitale media en het verschijnt in de beeldende kunst als materiaal om oude en nieuwe thema’s te verbeelden. In de hedendaagse kunst zie je steeds meer het gebruik van dit alledaagse, maar bijzonder flexibele medium. Juist omdat we zo aan papier gewend zijn, is de verrassing groot als je ziet wat kunstenaars hiermee scheppen. De tweedimensionale knipsels van Matisse zijn inmiddels iconen. In Apeldoorn zijn de kunstenaars meer ruimtelijk aan het werk. Soms doet hun werk denken aan de mooiste objecten uit de rariteitenkabinetten uit de 16e en 17e eeuw. De zogenaamde Kunstkammer stukken zijn technische bravourestukjes die speciaal voor een verzameling gemaakt werden. Het ging om draaiwerk in hoorn, ivoor en hout zonder religieuze of wereldlijke betekenis. Vaak waren ze abstract, stereometrisch en zeer virtuoos. Toen gebeurde het maken geheel handmatig, nu kan bij papierkunst ook via de computer gesneden worden. Ook mag een kunstenaar nu een hele ruimte vullen.

Twee exposerende kunstenaars in Paper Art 2015 in Apeldoorn staan bekend om de magische wijze waarop ze papier en ambachtelijkheid gebruiken om hele ‘landschappen’ te creëren. De Amerikaanse kunstenaar Jacob Hashimoto combineert traditionele technieken voor het maken van vliegers om installaties te maken die de ruimte transformeren zoals in Gas Giant. Met duizenden dunne vellen rijstpapier zorgt hij voor een telkens verschuivende illusie van ruimte, licht, beweging en een gevoel van gewichtloosheid. Hashimito laat zich inspireren door landschapsschilderkunst en door gewijde architectuur maar ook door complexe digitale omgevingen. Tracy Luff gebruikt het geribde materiaal van kartonnen dozen en tovert dit om in wonderlijke organische vormen die lijken te dansen en knikken. Ze doen denken aan in elkaar verstrengelde wortels cactusplanten of stalactieten. Voor Luff die van Maleisië naar Australië verhuisde, zijn haar werken een emotionele reactie op een veranderende omgeving. Beiden werken met een eindeloos geduld en inventiviteit aan de opbouw van hun werk. En dat loont!

Tip!

Venster van de Maand Galerij

  • Erfmann 4
  • Jean-Auguste-Dominique_Ingres_-_Comtesse_dHaussonville_-_Google_Art_Project
  • Moroni 2
  • Seghers 2
  • Tassenmuseum2
  • Teun Hocks
  • Tracy_Luff
  • Villa_Cavrois_1
  • kunstvenster_04
  • venster van de maand 8 2
Free WordPress Themes - Download High-quality Templates

Logo (kopie)

KunstVenster