Over smaak valt te twisten: controverses in de geschiedenis van de kunst

Bernini 2De meeste mensen denken goed te weten wat slechte smaak in de kunst is, maar het definiëren ervan valt hen zwaar. Niet verwonderlijk want kunsthistorici doen al enige decennia onderzoek naar de geschiedenis van de smaak. Smaken veranderen en verouderen, tijdloze kunst bestaat niet. De vraag naar kwaliteit is dan complex. Nog maar kort geleden trokken kunstliefhebbers hun neus op voor het gelikte oppervlak van negentiende eeuwse Salondoeken. Nu worden Alma Tadema en Jean-Leon Gêrome weer volop tentoongesteld. Zo ook de overdadig versierde en sombere meubels uit “De lelijke Tijd: Biedermeier en neostijlen in plaats van Italiaans design en Philip Starck?In deze cursus worden de begrippen goede en slechte smaak, kunst en kitsch kritisch bekeken.

In de eerste bijeenkomsten wordt een kader ontworpen door een onderzoek naar uw eigen smaak en die van de groep. Dit gebeurt aan de hand van onderwerpen als kinderportretten, het Anton Pieck-effect, lijsten, formaten, vervalsingen en de faam van Apelles.Daarna ligt de focus op grotere thema’s en afzonderlijke kunstenaars. Het blote gevaar, het naakt en de verscheidenheid van schoonheidsidealen, komen uitgebreid aan bod. Verder maakt u kennis met de barokke theatraliteit van Bernini en Borromini en kijkt u naar shockeffecten in de hedendaagse kust zoals bij David Salle en Robert Gober. Chaim Soutine met zijn onaangepaste rauwe expressionistische doeken brengt u in de sfeer van de Montparnasse in Parijs aan het begin van de twintigste eeuw. Tenslotte is er aandacht voor de eigen interpretatie van het sociaalrealisme in het werk van voormalige Oost-Duitse kunstenaars als Bernard Heisig en Werner Tübke.

In overleg kan ook uit de zes bijeenkomsten een keuze gemaakt worden voor een kortere cursus.

 

Free WordPress Themes - Download High-quality Templates

Logo (kopie)

KunstVenster