Oktober 2015 - Lens en Arras: Franse topstukken verhuisd

bethune 1Deze driedaagse reis staat in het teken van twee boeiende thema’s: decentralisatie van de Franse kunst en ambitieuze wederopbouw.

Het culturele beleid in Frankrijk richt zich de laatste jaren steeds meer op decentralisatie van de kunst. De enorme rijkdommen in en rondom Parijs worden evenwichtiger verspreid. Voor de voormalige Noord-Franse mijnstreek betekent dat fantastische kunsthistorische en economische impulsen. Het Louvre in Lens zetelt in een parkachtige omgeving in een nieuw gebouw van Japanse architecten. Het museum biedt een volkomen nieuwe presentatie van de collecties van het grootste museum ter wereld. In de Galerij van de Tijd zijn vele meesterstukken uit Parijs te zien. Een bijzondere expositie in oktober gaat over de spannende wijze waarop de Metamorfosen van Ovidius in de geschiedenis van de kunst zijn weergegeven. In Arras organiseert het Musée des Beaux Arts een tentoonstelling waar u topstukken uit verschillende perioden van het Kasteel van Versailles kunt ontdekken. Door fraaie theaterdecors wordt u ondergedompeld in de het leven en de luxe van het hof van Versailles. Ook wordt u rondgeleid door de eigen mooie vaste collectie van het museum.

De Franse wet op herstel van de oorlogsschade van 17 april 1919 verplicht tot identieke restauratie van gebouwen die op de monumentenlijst staan. In Arras en Béthune maakt u kennis met de bijzondere wijze waarop na de bombardementen van de Eerste Wereldoorlog deze wet door de architect Pierre Paquet nageleefd is. Arras (Atrecht) staat bekend om zijn twee prachtige pleinen die worden omringd door panden met fantastische gevels. Diverse monumenten zijn opgenomen op de lijst van het Unesco Werelderfgoed. De Grote Markt in Béthune is door de architect Jacques Alleman ingericht. Toegespitst op decoratieve kunst, maakt hij van het bijna geheel vernietigde centrum een soort groot openluchttheater met een pittoresk, streekgebonden decor.

Natuurlijk is het goed toeven in de Franse steden met een Vlaamse inslag. Zo bezoeken we ook Douai (Dowaai), een stad met een rijk, historisch verleden. Het Musée de la Chartreuse is met haar kloostergangen, refter en kapittelzaal is een uitzonderlijk voorbeeld van de kloosterarchitectuur uit de 18e eeuw. Er is een mooie verzameling middeleeuwse kunst van onder meer Jean Bellegambe afkomstig uit Douai. Er is ook werk van Veronese en Van Dyck en van Franse impressionisten. In Croix aan de grens is dit jaar de villa Cavrois opengesteld na een intensieve restauratie. Het is een parel van de moderne Franse architectuur ontworpen door Robert Mallet-Stevens en voltooid in 1932.

Belangstelling: vragen via De stichting Vrienden van de Leeuwenkuil of via Contactfomulier.

Free WordPress Themes - Download High-quality Templates

Logo (kopie)

KunstVenster