Kleur: van pauwenstaart tot palet

Robert Delaunay 1Voor kunstliefhebbers die voor kleur gaan! Deze cursus belicht de geschiedenis van de kleur in de beeldende kunst en verheldert op boeiende wijze verschillende kunstopvattingen door de eeuwen heen. Kleur heeft kunstenaars altijd gefascineerd. Ook zij worden beheerst door de emotionele maar ook sterk ambivalente verhouding van de mens met kleur. Er is een voortdurende strijd om de hoogste status tussen compositie, de lijn en de kleur. Dat geldt voor de tegenstanders Rubens en Poussin in de barok, maar speelt ook in de architectuur in de 19e eeuw.

Kleur heeft eveneens een symbolische betekenis. In de Middeleeuwen weerklinkt in de keuze van kleuren ook de wereldbeschouwing van die tijd. Kleur is een belangrijke betekenisdrager, hoeksteen van de gecompliceerde orde die de schepping beheerst. Titiaan is de belangrijkste schilder van de "Venetiaanse kleurenpracht", die de kleurmogelijkheden van het nieuwe medium van de olieverf ten volle uitbuit. Zo is er de spontane, levendige toets, het meer vloeiende karakter en de fijnere overgangen. Ook ontstaat atmosferische werking. Pas in de negentiende eeuw komt er een proces op gang dat in onze eeuw zal leiden tot de zelfstandigheid van kleur in het schilderij. Bovendien krijgt dan ook langzaam de kunstenaar het idee dat kleuren gevoelens kunnen uitdrukken, de subjectiviteit van de kunstenaar kunnen weergeven. Dat zien we in de abstractie van de vroege avant-garde bij Kandinsky en Kupka. Maar ook in de eilanden van kleur van de Amerikaanse kunstenaars als Rothko en Newman. Tenslotte zijn licht en kleur complementair. In de cursus verkennen we ook de verschillende soorten licht in de geschiedenis van de kunst. Van het eigenlicht in Ottoonse miniaturen tot het natuurlijke licht van de impressionisten.

De cursus bestaat uit zeven bijeenkomsten. In overleg kan een keuze uit de verschillende bijeenkomsten gemaakt worden.

Free WordPress Themes - Download High-quality Templates

Logo (kopie)

KunstVenster