Venster van de Maand

Moroni 2

Dit portret van een Italiaanse magistraat uit 1560 kenmerkt zich door levendigheid en directheid van observatie. Giovanni Battista Moroni (1520/24 1579) schildert levensecht aandoende portretten van de sociale middenklasse in Noord-Italië. We hebben geen garantie dat zijn modellen er precies zo hebben uitgezien. Toch kunnen we ervan uit gaan dat pure vleierij niet Moroni ’s doel is. De zeer zichtbare vetbult op het voorhoofd verhindert die gedachte.

Dit portret is nu te zien in Rijksmuseum Twenthe. De tentoonstelling “In het hart van de Renaissance ” toont onder meer onderbelichte schilderkunst uit Noord-Italië. In Lombardije en de Veneto maken meesters als Moroni intrigerende doeken waarin invloeden van Centraal-Italië, Venetië en Noord-Europa samensmelten.

Natuurlijk schildert Moroni ook heiligen en Madonna’s zoals al zijn tijdgenoten. Maar als de opdrachtgever geen devoot altaarstuk wil maar een schilderij dat zijn status bevestigt, komt de schilder uit Bergamo ‘los’. Die losheid geldt niet zijn techniek. Moroni gebruikt het nog nieuwe medium van de olieverf om heel fijntjes en overtuigend overgangen, texturen en stoffen te schilderen. Wel bevrijdt hij in Italië het portret van de idealisering. ‘Net echt’ wordt in artistieke kringen en kunsttheorie dan zeker niet gewaardeerd. De gedempte kleuren van het gezicht, de kleding en de achtergrond zijn zorgvuldig op elkaar afgestemd. Veel geportretteerde mannen van Moroni presenteren zich in donkere, sobere dracht. Zwart is namelijk de kleur van de professional, van de dokter, de magistraat, de geleerde. Deze kleur toont dat zij een volwassen oordeel kunnen uitspreken. Wat zo knap is van Moroni is dat hij twee, haast tegenstijdige, doelen bereikt. De kunstenaar  verbeeldt de magistraat emblematisch als een vertegenwoordiger van een nieuwe, opkomende klasse. Niet alleen de adel heeft het nu voor het zeggen. Maar Moroni schildert de magistraat ook als zichzelf, hij portretteert met scherp psychologisch inzicht. Als het gaat om een kijkje in de wereld van Moroni weegt geen enkele beschrijving uit die tijd weegt op tegen zijn portretten van de opkomende klasse. In Bergamo werkte hij en bleef hij, net aan de rand van de grootse Renaissance centra, lang ondergewaardeerd maar nu weer helemaal in.

Meer over Moroni en de tentoonstelling komt u te weten in een lezing op 27 februari. Kijk Hier.

 

Tip!

Venster van de Maand Galerij

  • Erfmann 4
  • Jean-Auguste-Dominique_Ingres_-_Comtesse_dHaussonville_-_Google_Art_Project
  • Moroni 2
  • Seghers 2
  • Tassenmuseum2
  • Teun Hocks
  • Tracy_Luff
  • Villa_Cavrois_1
  • kunstvenster_04
  • venster van de maand 8 2
Free WordPress Themes - Download High-quality Templates

Logo (kopie)

KunstVenster