De weergave van beweging in de kunst

VasarelyDe kunstenaar is in staat mensen en objecten tot leven te wekken. De kracht van de illusie kan heel groot zijn, maar de beheersing van het proces is geen sinecure. Voor illusionisme binnen de kunst kan de kunstenaar uit velerlei wegen kiezen en dat geldt ook voor de illusie van beweging. Deze cursus concentreert zich op een formeel element van kunst dat een kunstwerk tot leven brengt. Zo maakt u via een bijzondere invalshoek in zes bijeenkomsten kennis met werken uit de hele kunstgeschiedenis.    

Een kunstwerk tot aan de twintigste eeuw kan heel subtiel beweging suggereren, maar blijft in wezen volmaakt stil. Op grond van haar statisch-momentane karakter is de beeldende kunst heel lang ‘veroordeeld’ tot het uitbeelden van ogenblikken, toestanden en tijdstippen. Dat levert wel fascinerende inzichten in de wijze waarop Caravaggio, Rembrandt en andere meesters gebaren stileren maar ook in de kracht van de ‘expressieve ellenboog’ in zestiende eeuwse portretten. In de negentiende eeuw verandert beweging in het schilderij door een fragmentarische en de invloed van de fotografie voorstelling. De balletvoorstellingen van Edgar Degas zijn daar een fraai voorbeeld van. Beweging wordt in het Italiaanse Futurisme gevierd als vitale kracht van de moderne tijd. In de twintigste eeuw zet de kunstenaar de stap naar reële bewegende kunst: mobiles van Calder, kinetische kunst van de Soto en fantastische machines van Tingueley. Daarnaast zijn er grensoverschrijdingen zoals het fenomeen videokunst. Ook in de performance zijn beweging en tijd daadwerkelijk aanwezig. Het tijdsafhankelijke medium van het theater gaat een verbinding aan met de statische beeldende kunsten. En het kan allemaal nog inventiever zoals werken met materialen die aan ontbinding onderhevig zijn.

In overleg kan ook uit de zes bijeenkomsten een keuze gemaakt worden voor een kortere cursus.

Free WordPress Themes - Download High-quality Templates

Logo (kopie)

KunstVenster