Indringende documentaire fotografie: August Sander en Diane Arbus

arbusIn de artistieke fotografie zijn er kunstenaars die zich aangetrokken voelen door de typologische fotoreeks. Twee bijzondere fotografen die het archief tot kunst verheffen zijn de Duitse Sander en de Amerikaanse Arbus. In hun foto’s leggen zij het bestaan van mensen in hun omgeving vast in portretten waar je lang naar kunt kijken.

Sander fotografeert in het eerste kwart van de 20e eeuw een dwingend collectief portret van de Duitse bevolking gedurende een hele turbulente periode in de geschiedenis. Hij keert zich af van het stijve studioportret en kiest als een van de eersten voor een directe benadering en scherpe observatie. Zo komt zijn belangrijkste werk “Menschen des 20. Jahrhunderts” tot stand waarin Sander zo waarheidsgetrouw mogelijk verschillende groepen mensen laat zien. Hiermee geeft hij een fascinerend commentaar op de toenmalige Duitse indeling in klassen. Met zijn pure fotografie beïnvloedt hij Arbus. Deze fotografe wordt wereldberoemd met zwart-wit portretten van ‘freaks”. Haar portretten zijn juist van minderheden: van mensen in de marge van de samenleving, met afwijkend gedrag of uiterlijk. Ze vernieuwt met haar gedurfde onderwerpen zoals lilliputters, nudisten, travestieten en haar technische benadering, de documentaire fotografie.

Free WordPress Themes - Download High-quality Templates

Logo (kopie)

KunstVenster