De verontwaardigde blik: de graficus als geëngageerd kunstenaar

KollwitzDe Meester van E.S. maakt waarschijnlijk de eerste prent in de geschiedenis met scherp sociaal commentaar. De “Q” uit zijn groteske alfabet, een kopergravure uit 1467, toont in de vorm van de letter twee zwaar bewapende ridders die twee arme boeren vertrappen.

In deze lezing ziet u hoe grafiek is een geliefd medium blijft voor allerlei soorten verontwaardiging. In de moderne kunst het zijn niet de minste kunstenaars die de kloof tussen praktijk en ideaal proberen te overbruggen door etsen, litho’s’ of houtsneden. Pablo Picasso is een goed voorbeeld met zijn “Guernica” dat thematisch teruggaat op een eerdere ets. Voor velen is de spotprent nog steeds niet te rijmen met de hogere kunsten. Maar Gustave Daumier maakt satires van hoge artistieke kwaliteit. Félix Valloton schept rond 1890 kernachtige houtsneden in zwart-wit voor politieke bladen. Zijn prenten hebben een moderne en eigenzinnige vormgeving, resultaat van de invloed van Japanse houtsneden. De expressionist Frans Massereel uit zijn sociale gevoel voor rechtvaardigheid een ongelooflijk krachtig gebruik van de houtsnede. Käthe Kollwitz schept emotioneel superieure beelden die je niet gemakkelijk vergeet. Zij doet dit in een grafisch verbazingwekkend trefzekere hand. Een hedendaagse kunstenaar als Mona Saudi drukt in prenten gevoelens van ontheemding weer.

Free WordPress Themes - Download High-quality Templates

Logo (kopie)

KunstVenster