De romantische verbeelding: het sublieme en de strijd voor vrijheid

Theodore GericaultIn de Romantiek wordt het geloof in één juiste stijl hevig ondermijnd. De kunstenaar kiest met zijn hart of binnenwereld voor bepaalde stilistische middelen. Een neveneffect van de analytische onderzoeken op allerlei gebied van de Verlichting is de nieuwsgierigheid naar de afwijking van het normale. De romantiek exploreert deze soort onderzoeken ten volle, niet alleen “wetenschappelijk” maar ook via de individuele verbeelding. Dat geldt ook voor Géricault. Op verzoek van dokter Georget te Parijs maakt hij een reeks doeken van mensen uit een inrichting voor geestelijk gestoorden. Deze arts is een van de eersten die de waanzinnige medemens op een positieve, menswaardige probeert te behandelen.

In deze lezing maakt u kennis met de duistere kanten van de menselijke geest in de doeken van Goya en Fuseli. U ziet hoe het streven naar vrijheid, het meest algemeen geldende ideaal in de romantiek, door kunstenaars als Delacroix wordt verbeeld. Ten slotte krijgt u via de werken van Turner en Friedrich en de duizelingwekkende architectonische prenten van Piranesi inzicht in het belangrijke kunsttheoretisch idee van het sublieme.

Free WordPress Themes - Download High-quality Templates

Logo (kopie)

KunstVenster