De magie van het masker: avant-garde en primitieve kunst

Magie maskerRond 1905 – 1906 ontstaat onder kunstenaars belangstelling voor zogenaamde primitieve kunst. Hieronder rekenen zij de kunst van Zuid- en Centraal Afrika, Oceanië en Noord- en Zuid-Amerika. Deze aandacht in de kunst voor stammenculturen is nieuw en zal een zéér belangrijke invloed uitoefenen op de twintigste eeuwse kunst. Gauguin is een van de eersten die een stap maakt van het exotische naar het primitieve. Picasso speelt binnen het primitivisme een heel centrale rol. Zijn verzameling aan het begin van de eeuw bestaat overigens uit vrij middelmatige objecten. Maar dat interesseert hem geen moer: “Je hebt het meesterstuk niet nodig om de ideeën te verkrijgen”.

In voorafgaande perioden worden vreemde culturen gebruikt om het vreemde vertrouwd te maken. Bij Picasso, Heckel, Lipchitz, Miro, Matta en Giacometti is dat juist omgekeerd. Zij gebruiken maskers en gebruiksvoorwerpen om het vertrouwde vreemd te maken. In deze lezing krijgt u inzicht in hoe zij dat precies doen en welke vernieuwingen in de kunst daarvoor nodig zijn. Ook ziet u waarom kubisten en surrealisten een specifieke voorkeur voor Afrika of juist voor Oceanië hebben.

Free WordPress Themes - Download High-quality Templates

Logo (kopie)

KunstVenster