De figuur in de moderne sculptuur

GormlyDe verbeelding van het menselijk lichaam heeft in de beeldhouwkunst een onuitroeibare traditie. Voor 1800 ligt de nadruk op de mens en het menselijk drama. In de verbeelding van de menselijke gestalte overheerst de verticaliteit. Ook staat de dienstbaarheid van de beeldhouwkunst aan kerk en vorst centraal. De betekenis van het beeldhouwwerk heeft meestal te maken met status of propaganda. Vaak ook is daarom sprake van een samenspel van sculptuur en architectuur. Vorm en materiaal worden niet autonoom gebruikt. In de traditionele sculptuur dient de representatie van de mens als een in beginsel voor iedereen te herkennen symbool. In onze tijd wordt de menselijke gestalte vaak ingezet om te verwijzen naar complexe ontwikkelingen in de samenleving en de betekenis ervan is dan ook zeer gelaagd.

De moderne tijd heeft vele nieuwe vormen van ruimtelijke kunst gebracht, maar de verbeelding van de menselijke gestalte blijft. Blijkbaar willen we telkens weer met ons zelf geconfronteerd worden. Dat hoeft niet meer alleen in hout, steen of brons. Alles kan gebruikt worden om menselijke figuur te transformeren en betekenis te geven. Auguste Rodin is de eerste die de confrontatie aangaat met de traditie in zijn aandacht voor het oppervlak, de autonomie van het fragment én voor het zichtbaar maken van het proces van het beeldhouwen. In de twintigste eeuw voltrekt zich het proces van representatie naar suggestie van de menselijke voor het eerst in het werk van Constantin Brancusi. De invloed van de niet-westerse kunst en het kubisme zorgen voor een andere benadering . Nieuwe materialen maken radicaal andere invullingen mogelijk. De Spanjaarden Pablo Picasso, Juan Gonzalez en Pablo Gargallo gaan experimenteren met metaalsculpturen en met de techniek van het lassen. Door het specifieke materiaal verdwijnt de traditionele plasticiteit. Gestalten worden tot een “in de ruimte getekende” sculptuur. In onze tijd wordt de menselijke gestalte gebruikt als metafoor. Bijzondere voorbeelden zijn Magdalena Abacanowicz met haar zwijgende textiele figuren. Antony Gormly maakt grootschalige projecten en neemt de omgeving mee. Zijn werk verkent de innerlijke ruimte die we in ons eigen lichaam voelen en de uiterlijke ruimte die ons omgeeft.

Free WordPress Themes - Download High-quality Templates

Logo (kopie)

KunstVenster