Bloomsbury en Engelse kunst tussen 1910 en 1930

BloomsburyVirginia Wolf en Vanessa Bell worden Victoriaans opgevoed tot keurige dames, maar koesteren al op jonge leeftijd hun eigen dromen. Vanessa wil schilderen en Virginia schrijven. Na het overlijden van hun ouders kopen ze een huis in de Londense wijk Bloomsbury waar schrijvers, denkers en kunstenaars elkaar ontmoeten. In Londen en in hun buitenhuizen zoals Charleston zorgt de exclusieve groep voor vernieuwende opvattingen. De onconventionele levenswijzen en de seksuele moraal van de intellectuelen is voor veel Engelsen een schok. Tot deze bohemien omgeving voelen ook de kunstcritici en schilders Roger Fry en Clive Bell zich aangetrokken.

In deze lezing maakt u kennis met de wijze waarop de nadruk op het aangename van mooie dingen en menselijke betrekkingen zich vertaalt in het werk van Vanessa Bell, Duncan Grant, de inrichting van hun kunstenaarshuizen en de producten van de Omega workshops. De Bloomsbury kunstenaars maken een kunst van decoratieve, esthetische zuiverheid, grotendeels verwijderd van de sociale werkelijkheid. Hun werk wordt geplaatst binnen de ontwikkeling van de Engelse avant-garde in de jaren van intense activiteit vóór de Eerste Wereldoorlog.In de kunstgeschiedenis laat men de twintigste eeuw in Engeland meestal beginnen in 1910, het jaar waarin Fry de tentoonstelling ”Manet en de Postimpressionisten” opent te Londen. Londen is geschokt. U maakt kennis met de afbraak van de “splendid Isolation” van de Engelse kunst via het werk van de Bloomsbury kunstenaars en Camden Town groep. Die laatste deelt met de Bloomsbury groep de liefde voor felle kleuren, het gebruik van sterke contouren en de invloed van de Franse avant-garde. Maar anders dan hun bohemien collega’s doen kunstenaars als Walter Sickert en Harold Gilman géén afstand van de dagelijkse werkelijkheid.

Free WordPress Themes - Download High-quality Templates

Logo (kopie)

KunstVenster