Eerdere Lezingen

Berlijn en de avant-garde: desillusie en anti-kunst 1918 - 1923

Het lijden onder de werkelijkheid van de oorlog

Een aantal moderne kunstenaars laten zich heel kort leiden door hooggespannen verwachtingen over de zuiverende kracht van de op handen zijnde Eerste Wereldoorlog. Zij hebben de illusie dat een ramp nodig is om oude tegenstellingen tussen stad en platteland, arm en rijk, monarchie en socialisme weg te vagen. Het lijden onder de werkelijkheid van de oorlog is juist bij expressionistische kunstenaars heel groot. De sculptuur "Der Gestürtzte" van Wilhelm Lehmbruck is een ontroerend voorbeeld van samengebalde desillusie. Er is bij sommige kunstenaars zoals Georg Grosz, niet alleen sprake van verdriet en onmacht, maar ook van woede en cynisme.

Het ontredderde Berlijn

In deze lezing maakt u kennis met de diverse reacties van beroemde kunstenaars op de Tweede Wereldoorlog. Dit gebeurt tegen de achtergrond van Berlijn en de Duitse samenleving direct na de oorlog. De straten van Berlijn zijn vol geweld: alles lijkt uiteen te vallen Het is een tijd van revolutie en onrust. Dit komt naar voren in het werk van een tweede generatie Expressionisten. Zij kiest vaker sociale of politieke thema's. Voorbeelden hiervan zijn Max Beckmann, Otto Dix en Käthe Kollwitz. Een politieke stellingname is ook zichtbaar in de specifieke variant van het Dadaïsme in Berlijn. De montages van Raoul Haussman en Hannah Höch geven een fascinerend beeld historisch beeld van het ontredderde Berlijn.

David Hockney, Van Gogh en hun liefde voor de natuur


Giacometti-Chadwick: Facing Fear


Caravaggio en zijn roemruchte navolgers belicht


Paula Modersohn-Becker: tussen Worpswede en Parijs


"The American Dream" : Realisme 1945 - 1965

kunstvenster.nl - Copyright © 2019 ITHH.NL